Prodej nemovitosti: s makléřem nebo bez?

Při prodeji nemovitosti se tři pětiny prodávajících rozhodnou spolupracovat s realitní kanceláří. Hlavními důvody jsou především kompletní servis a právní podpora při prodeji. Prodej bytu svépomocí znamená, že prodávající musí počítat s dodatečnými náklady minimálně ve výši 21.000 tisíc korun. U domu je pak nutné počítat s více než dvojnásobnou částkou.

Každý, kdo se rozhodne prodat nemovitost, zvažuje, zda se vyplatí spolupracovat s realitní kanceláří, nebo raději zkusí prodej na vlastní pěst. Podle posledních průzkumů tři pětiny prodávajících služby realitního makléře využili. Ostatní zaujali nedůvěřivý postoj zejména díky provizi, kterou za dokončený obchod získá realitní makléř. “Hlavní problém tkví v tom, že si lidé neumí představit, jaká investice je čeká, pokud se rozhodnou prodávat nemovitost na vlastní pěst,” obhajuje Hanuš Němeček, výkonný ředitel společnosti RE/MAX.

“Jako hlavní přednost spolupráce s realitní kanceláří vnímá veřejnost především kompletní servis, pocit bezstarostnosti nebo bezpracnosti a podporu v právním servisu. Hlavním nedostatkem či bariérou spolupráce je především pocit vysoké provize, částečně nedůvěra v kvalitu poskytovaného servisu nebo dokonce obavy z podvodů či úmyslně nevýhodných smluv při honbě za ziskem,” říká průzkum agentury STEM/MARK.

“Samozřejmě důležitým faktorem při rozhodování by měl být nejen komplexní servis, právní podpora, dostatečné zázemí, ale také etický kodex a reputace zvolené realitní kanceláře,” dodává Hanuš Němeček. Dalším faktorem, který se příliš často nezmiňuje, jsou vynaložené náklady, pokud je nemovitost prodávána bez pomoci realitní kanceláře.

Připravili jsme vzorovou kalkulaci, kolik stojí prodat dům či byt:

  • V modelovém příkladu BYT počítáme s nejnižšími náklady, rychlejší dobou prodeje a menším množstvím stráveného času. Jde o ideální příklad, kdy nedochází ke komplikacím a byt je dobře prodejný.
  • V modelovém příkladu DŮM dáváme je nutné počítat s vyššími náklady spojenými s větší rozlohou nemovitosti, delší dobou prodeje, větším množstvím prohlídek i nepoměrně většímu množství stráveného času.

Oba příklady jsou modelové předpoklady postavené na základě zkušeností realitních makléřů. Jednotlivé položky se mohou lišit dle konkrétní nemovitosti, doby prodeje a dalších parametrů.

Kolik stojí prodat byt/dům Byt Dům
technická prohlídka nemovitosti 2.000 10.000
profesionální stylizace bytu, focení a zpracování prezentace 2.000 6.000
stanovení odhadní ceny 2.000 4.000
umístění inzerátu (12 Kč / den) 600 3.000
topování inzerátu (60 Kč / den) 2.500 8.000
telefonické služby 500 3.000
strávený čas při prohlídkách a jednáních
1h dle zkušeností 500 až 2.000 (počet hodin se odvíjí od počtu zájemců)
5.000 20.000
právní kancelář – uzavření prodejní smlouvy 5.000 a více
úschova kupní ceny v advokátní úschovně 3.000 10.000
jednání s úřady – povinné poplatky za list vlastnictví, ověření podpisů apod. 500 a více
zajištění znaleckého posudku ceny nemovitosti pro účely daňového přiznání z převodu nemovitosti 3.000 5.000
ODHADOVANÉ NÁKLADY* 21.100 55.500 Kč

* jedná se o orientační odhadované náklady při hladkém průběhu prodeje
** platí pro případy, kdy je nemovitost prodána během krátké doby. V případě dlouhodobého nezájmu rostou náklady na inzerci, telefonické služby, vlastní čas apod.

V kalkulaci je také potřeba počítat s vynaloženým časem, který mohl prodávající strávit jiným způsobem. I tento čas má svoji vlastní hodnotu a značně se liší dle povolání, věku a dalších faktorů prodávajícího. “Realitní kancelář má vlastní způsoby propagace. Nemovitosti, které prodává, jsou častěji vidět v různých nabídkách. Další příležitostí je i to, že zkušený realitní makléř dokáže svým klientům poradit a doporučit jim vhodnou nemovitost. Potenciální klient tak snáze objeví vaši nabídku a pravděpodobnost prodeje bude vyšší,” zakončuje Hanuš Němeček.

Z kalkulace plyne, že i pokud majitel nemovitosti nebude mít větší problém s prodejem, stejně bude muset vynaložit nemalou částku z vlastních zdrojů. S tím je potřeba počítat a tyto náklady zahrnout do prodejní ceny. V případě využití realitní kanceláře jsou tyto náklady součástí provize.

Kontakt pro média:
Tomáš Hejda
+420 737 206 845
tomas@margetroid.cz

O společnosti RE/MAX:

Společnost RE/MAX působí na českém trhu od roku 2005. Disponuje 117 otevřenými kancelářemi s téměř 1 200 makléři, v nabídce má v průměru 15 000 unikátních nemovitostí. Společnost RE/MAX byla založena roku 1973 v americkém Denveru a dnes je leaderem na světovém trhu s nemovitostmi. Pracuje formou franšízingu. Společnost RE/MAX má 6299 kanceláří, právně a finančně nezávislých subjektů situovaných v 90 zemích světa. RE/MAX je zkratkou pro Real Estate Maximum a vyjadřuje tak hlavní moto společnosti – maximální služby pro majitele realitních kanceláří, realitní makléře a zákazníky