Realitní trh prochází další restrukturalizací

Roste důvěra ve velké realitní kanceláře, ubývá lidí, kteří se pokouší prodat své nemovitosti sami.

Realitní trh pokračuje ve složitém období. Podle nezávislé studie společnosti MindBridge Consulting se celý realitní trh za loňský rok propadl o 8% procent. Studie sleduje velikost realitního trhu na základě marží z uskutečněných obchodů. Největší dopad měl rok 2012 na takzvané samoprodejce, kteří realizují obchod s nemovitostmi bez využití služeb realitních kanceláří. Objem takto prodaných nemovitostí se snížil o 14 %, zatímco trh realizovaný prostřednictvím realitních kanceláří se snížil pouze o 2,3 %. To znamená, že v loňském roce lidé více věřili zavedeným realitním kancelářím. Současně bylo složitější prodávat na nelehkém trhu nemovitost bez pomoci profesionála, proto ubývalo majitelů, kteří nemovitost prodávali sami. Podobný dopad se projevil i u menších realitních kanceláří, které trh postupně opouští.

Z této situace profituje i největší česká realitní síť RE/MAX. Té se podařilo navýšit obrat a potvrdit roli leadera českého trhu. „Náš tržní podíl se za loňský rok zvýšil na 16%. Za uplynulý rok jsme zprostředkovali prodej nemovitostí v hodnotě více než 10 miliard korun a navýšili meziroční hrubý provizní obrat o 5 procent,“ říká David Krajný, prezident společnosti RE/MAX. Firma vykazuje nepřetržitý růst už sedmý rok po sobě. Tato čísla potvrzuje i nezávislá studie realitního trhu PHD, podle které je RE/MAX nejoblíbenější realitní kanceláří v Čechách.

Rostoucí Slovensko

Podobný vývoj probíhá i na Slovensku. Zatímco celkový trh s nemovitostmi klesl na Slovensku podle katastru nemovitostí o 9 procent, RE/MAX prodal nemovitosti v hodnotě 92 milionů EUR, což znamená sedmiprocentní růst oproti předchozímu roku. „Slovenský trh je v mnohem složitější situaci než v České Republice a vyžaduje specifický přístup. To ostatně potvrzuje i strategické rozhodnutí konkurenční M&M reality slovenský realitní trh opustit a soustředit se zde na jiné aktivity,“ dodává David Krajný.

Exkluzivní smlouvy

Velkou novinkou u společnosti RE/MAX pro následující rok je změna v obchodní strategii. „Od ledna letošního roku pracujeme pro klienty pouze v rámci exkluzivního zastoupení,“ vysvětluje Hanuš Němeček, výkonný ředitel RE/MAX. Hlavním důvodem je podle jeho slov snaha poskytovat naprosto nejkvalitnější servis na trhu. „Poskytnout klientům určitý servis znamená investovat mnohem větší čas i finanční prostředky do prodeje nemovitosti daného klienta. To můžeme jen v případě, kdy s nemovitostí pracujeme výhradně,“ vysvětluje Němeček. Exkluzivní smlouva se však uzavírá na dobu určitou a to zpravidla na 3 až 6 měsíců. „Pokud se ale některý z klientů z jakéhokoliv důvodu obává podepsat výhradní smlouvu o spolupráci, vždy se může domluvit s makléřem na zkrácené platnosti výhradní smlouvy, například po dobu jednoho až dvou měsíců, kdy si klient ověří, že mu tato spolupráce nepřináší žádná rizika, ale naopak kvalitní službu,“ zakončuje Němeček.

Kontakt pro média:

Tomáš Hejda
+420 737 206 845
tomas@margetroid.cz

O společnosti RE/MAX:

Společnost RE/MAX působí na českém trhu od roku 2005. Disponuje 117 otevřenými kancelářemi s téměř 1 200 makléři, v nabídce má v průměru 14 000 unikátních nemovitostí. Na slovenském trhu zastupuje značku RE/MAX 237 makléřů v 33 kancelářích. Společnost RE/MAX byla založena roku 1973 v americkém Denveru a dnes je leaderem na světovém trhu s nemovitostmi. Pracuje formou franšízingu. Společnost RE/MAX má 6331 6299 kanceláří, právně a finančně nezávislých subjektů situovaných v 91 zemích světa. RE/MAX je zkratkou pro Real Estate Maximum a vyjadřuje tak hlavní moto společnosti – maximální služby pro majitele realitních kanceláří, realitní makléře a zákazníky

 

Realitní fakta

celkový pokles trhu: – 8% *
pokles trhu realizovaný RK: – 2,3% *
pokles trhu samoprodejců: – 14%

RE/MAX

obrat: + 5%
10,12 miliardy Kč
tržní podíl: 16%

změna prodejní strategie: pouze exkluzivní zastoupení

nejoblíbenější realitní kancelář v ČR podle výzkumu PHD

*nezávislá studie MindBridge Consulting poměřující velikost realizované marže