Bydlení je dostupnější, vlastní dům zůstává snem

Hlavní závěry průzkumu realizovaného pro realitní síť RE/MAX.

Realitní trh zažívá nebývalý boom. Vysoká poptávka po nemovitostech mění dosavadní zažité trendy. Dochází však i k postupnému zvyšování cen nemovitostí. Vysněné bydlení Čechů se tak často výrazně liší od reality.

Češi touží po větším životním prostoru, než se jim obvykle dostává. Celá pětina lidí, zejména pak mladší ročníky, by ráda žila v nemovitosti o velikosti kolem 100 metrů čtverečních, šest procent lidí si dokonce přeje bydlení dvojnásobné rozlohy. Naopak prostor do 50 metrů čtverečních by stačil pouze šesti procentům oslovených a to především starším ročníkům v předdůchodovém věku. Přitom dlouhodobě nejprodávanější nemovitosti jsou byty o velikosti 60 metrů čtverečních se dvěma místnostmi. „Taková velikost je vhodná pro většinu obyvatelstva: jde zejména o startovní byty pro mladé, kteří ještě nemají děti a také pro starší občany, kteří již mají děti mimo domov a menší byt je pro ně dostupnější,“ vysvětluje Daniel Kotula, spolumajitel RE/MAX Center.

V poslední době ale tento trend hovoří spíše ve prospěch větších bytů. „Pokles cen z minulých let způsobil, že hypoteční splátka většího bytu je srovnatelná s platbou nájemného. Taková situace tlačí zejména začínající rodiny, aby investovaly do vlastního bydlení,“ dodává Kotula. Obliba malometrážních bytů ale neklesá, čím dál častěji je kupují investoři za účelem dalšího pronájmu.

Vlastní dům je sen

Velká poptávka z posledních měsíců však tlačí ceny vzhůru a trh zažívá postupné zdražování nemovitostí. To podle makléřů do budoucna opět zhorší dostupnost většího bydlení a povede k  posunu pozornosti zpět k menším bytům. Ostatně podobné závěry potvrzuje i průzkum. Přestože více než tři čtvrtiny obyvatel ČR by rádo žilo ve vlastním domě, realitou je to pouze pro třetinu z nich. Vlastní byt má pak 32 procent lidí. Ostatní žijí v pronajatých nemovitostech. Zajímavý je i poměr mezi městem a venkovem, protože život na venkově láká pouze 21 procent z nás. Drtivá většina lidí preferuje bydlení v menším městě či na jeho okraji.

Rozhoduje cena, dojíždění nám tolik nevadí

Většina oslovených (téměř 88 procent), je přesvědčena, že bydlení v Česku je příliš finančně náročné, opačný názor mají necelá tři procenta lidí. „V porovnání s cenami na západě přitom platí, že ceny tuzemských nemovitostí jsou, vzhledem ke kupní síle obyvatelstva, nízké,“ upozorňuje Daniel Kotula. Na druhou stranu, nezanedbatelná část (zhruba pětina) Čechů vlastní druhou nemovitost. A to většinou ve městech či příměstských oblastech. Necelou třetinu této skupiny pak tvoří chalupy na venkově.

Nejdůležitějším faktorem při rozhodování o koupi nemovitosti je samozřejmě cena, jež hraje hlavní roli v 88 procentech případů. Mezi zásadní kritéria patří také lokalita (81 procent), velikost (78 procent či energetická náročnost objektu (63 procent). Naopak stáří nemovitosti, její vybavení či termín možného nastěhování mají rozhodující vliv zhruba jen ve třetině případů. Překvapivě nízký podíl lidí také v okolí nového domova vyžaduje širší možnosti volnočasového vyžití nebo blízkost zaměstnání.

Kontakt pro média:

Tomáš Hejda
+420 737 206 845
tomas@prmollo.cz

Poznámka k průzkumu:

Šetření bylo uskutečněno pro RE/MAX Europe prostřednictvím výzkumné agentury. Průzkum probíhal po celé Evropě. V České republice se ho zúčastnilo 500 dotazovaných ve věku 20 – 59 let a to metodou on-line rozhovorů.

O společnosti RE/MAX:

Společnost RE/MAX byla již po třetí za sebou vyhlášena magazínem Entrepreneur nejlepší realitní franšízou.

RE/MAX ČR i SR získal pro rok 2015 ocenění Superbrands.

Společnost RE/MAX působí na českém trhu od roku 2005. Disponuje 109 otevřenými kancelářemi s téměř 1 200 makléři, v nabídce má v průměru 12 000 unikátních nemovitostí. Na slovenském trhu disponuje realitní síť 45 otevřenými kancelářemi ve kterých pracuje 280 realitních makléřů. Od roku 2015 je RE/MAX členem ARK ČR.
Společnost RE/MAX byla založena roku 1973 v americkém Denveru a dnes je leaderem na světovém trhu s nemovitostmi. Pracuje formou franšízingu. Společnost RE/MAX má 6299 kanceláří, právně a finančně nezávislých subjektů situovaných v 90 zemích světa. RE/MAX je zkratkou pro Real Estate Maximum a vyjadřuje tak hlavní moto společnosti – maximální služby pro majitele realitních kanceláří, realitní makléře a zákazníky.