Dvě třetiny prodávajících netuší, jakou má jejich nemovitost hodnotu

Dvě třetiny klientů, kteří se chystají prodat svou nemovitost, nejsou schopni odhadnout její skutečnou hodnotu a mají nereálně vysoké očekávání. Kvůli přemrštěné ceně se značně prodlužuje doba prodeje. Když už se nemovitost prodá, bývá utržená částka většinou o statisíce menší, než je její skutečná hodnota. Na vině je špatně nastavená počáteční cena.

Velká část klientů přichází do realitní kanceláře s absolutně nereálnou představou o ceně vlastní nemovitosti. Přitom její správné nastavení je pro prodej nemovitosti zcela klíčový. Pokud je totiž nemovitost špatně oceněna, výrazně se prodlužuje doba jejího prodeje. „Zatímco u správně oceněné nemovitosti bývá doba prodeje přes realitní kancelář zhruba do tří měsíců od zalistování, v případě špatně nastavené ceny a prodeje svépomocí se prodej může protáhnout i na roky,“ potvrzuje Jan Zachystal z realitní kanceláře RE/MAX Alfa. Majitel nakonec nemovitost prodá raději pod cenou, protože je zklamán z vývoje situace a příliš dlouhé doby prodeje.

Důvody, proč lidé špatně ohodnocují vlastní bydlení jsou především následující:

1. nehledím na cenu, ale na vlastní potřeby
„Většinou se setkáváme s tím, že požadovaná částka nerespektuje reálnou tržní cenu nemovitosti a odvíjí se pouze od přání či finančních potřeb prodávajících,“ potvrzuje Jan Zachystal. Nejčastější model chování klienta je ten, že má část úspor a zbytek potřebuje získat prodejem stávající nemovitosti. Od toho pak i odvozuje prodejní cenu.

2. srovnání cen z inzerce
Další velmi častý případ bývá srovnání nemovitostí dle inzerátů na internetu. Lidé často najdou na internetu zdánlivě obdobnou nemovitost a finální cenu určují dle inzerované. Takový postup může být velmi zavádějící a zcela jistě nikdy nevede ke správnému ocenění. Zdánlivě stejná nemovitost se převážně liší lokalitou, dopravní obslužností daného místa, rozměry a dispozicí obytné části nebo například technickým stavem nemovitosti. Většina nabídek je unikátní a nelze při ocenění vlastního bydlení vycházet pouze srovnáním.

3. změny na realitním trhu
Poslední nejčastější chybou je špatná orientace na trhu. „Lidé si neuvědomují, že realitní trh se v posledních několika letech razantně změnil. Velká část klientů stále ještě uvažuje v cenových relacích roku 2008, tedy před nástupem hospodářské krize, kdy na trhu panovala úplně jiná situace,“ dodává Zachystal. Ceny nemovitostí průměrně za poslední čtyři roky propadly průměrně o 30 %. Kvůli tomu se tak nemovitost, která měla ještě v roce 2008 hodnotu 3,5 milionu, dnes běžně prodává za 2,45 milionu. Jde samozřejmě o extrémní případ, ale například pro panelákový byt je to bohužel realita.

Ke správnému stanovení tržní ceny se proto vyplatí obrátit na odborníka, který dlouhodobě sleduje vývoj na trhu, zná poptávku i nabídku po konkrétním typu nemovitosti, specifika lokálního trhu a pracuje také s interními cenovými mapami, které by měla mít každá dobrá realitní společnost k dispozici. Pouze tak jsou prodávající schopni prodat nemovitost za nejvyšší možnou cenu, kterou je trh schopen akceptovat.

Kontakt pro média:
Tomáš Hejda
+420 737 206 845
tomas@margetroid.cz

O společnosti RE/MAX:

Společnost RE/MAX působí na českém trhu od roku 2005. Disponuje 117 otevřenými kancelářemi s téměř 1 200 makléři, v nabídce má v průměru 15 000 unikátních nemovitostí. Společnost RE/MAX byla založena roku 1973 v americkém Denveru a dnes je leaderem na světovém trhu s nemovitostmi. Pracuje formou franšízingu. Společnost RE/MAX má 6299 kanceláří, právně a finančně nezávislých subjektů situovaných v 90 zemích světa. RE/MAX je zkratkou pro Real Estate Maximum a vyjadřuje tak hlavní moto společnosti – maximální služby pro majitele realitních kanceláří, realitní makléře a zákazníky.