Page 21 - ResidentART léto - podzim 2017
P. 21

rozhovor










                       MiluJi NáByTek




                       S PříBěHeM






                       Malířka naivního umění Sylva Prchlíková si svým současným domem splnila

                       sen – má v něm vše, po čem kdy toužila. Za domem se zdvihají první strmé
                       svahy Krušných hor, jižním směrem se na dohled vlní malebné České
                       středohoří, jehož zakulacené kopečky jako by z oka vypadly z obrazů této
                       všestranné umělkyně.


                       Text: Jitka Pavlíková, foto: Alena Pavlíková







            váš dům i zahrada jsou jednou velkou galerií, ale nechybí   květiny i stromy jsou jen v záhonech, aby se dal trávník
            v nich ta příjemná atmosféra, která dává cítit, jak spokojeně   naplno využívat. A pak už se jen hrálo s barvami, aby
            se vám tu žije.                                   jednotlivé rostliny vynikly. Šperkem každé zahrady je ale
            Vlastně jsem si v padesáti letech splnila svůj dětský sen. Už   kámen či socha. O kameny jsme neměli nouzi, při kopání
            jsem v tomto domě chvíli bydlela, ale tehdy jsem se   bazénu jsme jich vytěžili dost, protože tudy kdysi vedlo
            rozhodla, že zruším garáž a stání na auto a místo nich   koryto potoka.
            vybuduji ateliér, kde už jsem si kromě malířských stojanů
            udělala i místo na práci s keramikou. Nechybí v něm ani   A k sochaření jste se dostala jak?
            keramická pec. Přestože je dům veliký, do té doby jsem   Bylo to stejně jako s malováním, nezbývaly mi peníze, abych
            malovala obrazy v obýváku, štětce jsem myla v kuchyňském   si mohla nějakou krásnou sochu pořídit, tak jsem si musela
            dřezu. Na keramiku, o které jsem snila od dětství, nebylo   udělat vlastní. Tehdy zrovna můj kamarád pořádal první
            místo.                                            ročník sochařského sympozia. Účastnila jsem se pak
                                                              pravidelně ještě deset let a každý rok tedy do zahrady přibyla
            Hotová díla i tak zdobí celý dům, že?             jedna socha. Pak jsem se ale rozhodla, že svoji práci nebudu
            Běžně ano, když mám ale výstavu, je tu najednou prázdno   drobit mezi tolik činností a budu se víc soustřeďovat
            a připadám si jak v provizoriu, zůstává mi tu akorát obraz,   na malování. Už si šetřím síly a ohánění se řetězovou pilou,
            který mi namalovala dcera, obraz od Jiřího Anderleho   flexou a dláty kolem dřevěného kvádru nahradila nová
            a socha od berlínské architektky Kerstin Vicent. Často mi   záliba, malování porcelánu.
            volají lidé, že by si rádi nějaký obraz vybrali, a já jim nemám
            co nabídnout. Ale to už je rub života umělce, že pořád něco   Jak jste se dostala k naivnímu stylu?
            balí a stěhuje. Za rok mám tak tři výstavy, loňský byl   Říkala jsem si, že nejjednodušší bude začít s abstrakcí. Jako
            výjimečný tím, že jich bylo hned šest.            dítě jsem chodila do výtvarky do lidušky, když jsem pak
                                                              začala malovat o víkendech a o svátcích doma
            k vidění je toho ale dost i na zahradě, která je důkazem, že   na kuchyňském stole, pozvala jsem si svoji tehdejší učitelku,
            nejste jen úžasná malířka. Ještě tvoříte s motorovou pilou   aby se přišla podívat a řekla mi na rovinu, jestli v tom má
            v ruce?                                           cenu pokračovat. Jsem jí moc vděčná, že mě podpořila. Tím
            Když jsme se sem stěhovali, byla zahrada velkou výzvou. Byl   ale moje rodina přišla o místo na stolování, už jsem
            to obrovský prostor, kde nebylo vůbec nic. Podle knih   nezvládala malování ze stolu pořád uklízet. Zlomovým se
            o anglických zahradách jsem se držela tří základních pravidel   pak stalo, když mi tatínek ukázal naivní umění, že je to
            – velký prostor zaujímá trávník, nikde nejsou použity ostré   uznávaná disciplína. Tehdy mi ukázal, že můžu malovat
            hrany, přičemž záhony jsou tvořeny oblými tvary. A veškeré   srdcem, citem a i bez předchozího odborného vzdělání. >>

                                                                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26