offers in other languages

MENU ZAVŘÍT
18. prosince 2019

Je lepší když nemovitostí provádí majitel nebo makléř?

Na webu jsme narazili na článek, který se snaží intenzivně vymezovat vůči realitním makléřům a mimo jiné tvrdí: „Nikdo nedokáže nemovitost ukázat zájemcům tak dobře jako majitelé, protože oni v bytě či domě bydlí, často i několik let a znají každý detail. Kdežto makléř viděl nemovitost párkrát v životě”. Možná to zní logicky, ale není to pravda. Tedy za předpokladu, že si na prodej najmete profíka, který bude zastupovat výhradně vaše zájmy.

Proč je lepší, když vaši nemovitost ukazuje profesionální makléř?

Prvním problémem prohlídky bez účasti realitky je absence zpětné vazby. Překážkou je opatrnost a lidská slušnost.

 

  1. Zpětná vazba od zájemců

Když se zájemcům nemovitost líbí

Důvodem, proč nezískáte zpětnou vazbu je často opatrnost, aby se zájemci zbytečně neznevýhodňovali při jednání. Pokud se lidem vaše nemovitost líbí, tak vám to často vůbec neřeknou. Bojí se, že by jim to komplikovalo situaci při koupi. Když totiž zájemce ukáže nadšení, majitel je na koni a řekne si: „Těm se byt moc líbí, chtějí sice slevu, ale já jim ji nedám, oni ho určitě koupí i tak” 

Když se zájemcům nemovitost nelíbí

Pokud se jim byt nelíbí, tak vám to také často neřeknou. Důvodem je pro změnu lidská slušnost.  Zájemci vám ve většině neprozradí, co si o vaší nemovitosti myslí. Pokud zazní kritika nemovitosti, tak není často příliš otevřená. Vy tak nemáte jasnou zpětnou vazbu, jak s nevýhodami pracovat a zbytečně si prodej komplikujete. Dobrý makléř umí toto citlivě zjistit a o zpětnou vazbu žádá pouze v nepřítomnosti majitele. 

 Zpětná vazba k ceně

Ve většině případů chtějí prodávající získat z prodeje víc, než kolik jsou kupující ochotni zaplatit. Zájemci málokdy řeknou: „Když mi dáte slevu, byt koupím”.

Často tak odejdou se závěrem, že nemovitost nechtějí, protože je drahá. Ale, když to s nimi jako realitní makléř probírám, tak se jich zeptám: „Za jakých podmínek byste byli ochotni nemovitost koupit?“ nebo „Jakou cenu jste ochotni zaplatit?”, dozvím se jejich představu, a tu mohu diskutovat s prodávajícím. Majitel tak dostává přímou zpětnou vazbu z trhu.

Zpětná vazba k majiteli

Občas se stává, že se zájemci nemovitost líbí, ale nelíbí se mu prodávající. Zní to sice zvláštně, ale stává se to. Pokud majitel na kupujícího působí nedůvěryhodně, tak se někteří kupující zaleknou. Řeknou si: „Ten člověk má doma nepořádek, smrad atd., s tím budou problémy. Nemusí dostát svým závazkům, odmítne se z bytu vystěhovat. To já nebudu riskovat a radši si koupím jiný byt.“To samozřejmě zájemce do očí prodávajícímu neřekne.

  1. Postoj majitele

Majitelé vidí nemovitost svou optikou, nikoliv kupujících. To často vede k neúspěšnému prodeji. 

Moje nemovitost je výjimečná

Někteří prodávající jsou přesvědčeni, že je jejich nemovitost něčím výjimečná, lepší než ostatní nemovitosti v okolí. Podle toho také k prodeji přistupují a stanovují cenu. Problém nastává, pokud si to myslí jen majitel sám a zájemci mají jiný názor. Je potřeba se dívat se na prodej pragmaticky a nezaujatě. Pokud se vám to nedaří, máte problém. O nemovitost nikdo nejeví zájem a vy nevíte proč. Nakonec unaveni prodáváním snížíte cenu tak, že prodáte pod cenou. To se stává velmi často.

Moje nemovitost je špatná

Opačným problémem je, když si prodávající myslí, že je jeho nemovitost špatná. Lidé často prodávají nemovitost, když jim z nějakého důvodu nevyhovuje.

Pokud vaši nemovitost prodáváte, protože se vám nelíbí, nevyhovuje vám, je vysoce pravděpodobné, že se vám ji nepodaří také dobře prodat, jako makléři, který vidí její potenciál.

 

  1. Emoce

Když prodáváte nemovitost a máte finanční problémy, těžko splácíte hypotéku nebo vám hrozí exekuce, tak se to negativně projeví i na tom, jak budete nemovitost ukazovat zájemcům. Podobná situace je, když prodáváte nemovitost v dědictví po své zesnulém manželovi nebo například po rodičích či potřebujete nutně vypořádat SJM při rozvodu. 

Ukazovat svoji nemovitost ve složité životní situaci není vůbec snadné. Potenciální kupci to vidí a negativně to ovlivní úspěšnost prodeje. Kupující s vámi sice soucítí, ale stále jste cizí lidé a každému jde především o jeho vlastní zájmy. Je dost pravděpodobné, že v takové situaci nakonec prodáte za méně peněz, než byste mohli. 

Kvalitní realitní makléř se na prodej dokáže dívat nezaujatě, s nadhledem a pomůže vám tak udělat lepší prodejní rozhodnutí.

Svěřte prodej vaší nemovitosti profíkům.

 

 

článek je redakčně krácen

originální text připravil: Petr Podlešák, RE/MAX Alfa

https://1url.cz/VzLY7