offers in other languages

MENU ZAVŘÍT
30. října 2019

Milan Vopička: Úspěšným jsem se nestal ze dne na den

Hrával tenis a ve volném čase opravoval nabouraná auta. To je začátek úspěšného podnikatele Milana Vopičky. Jak sám říká, úspěch se nezrodil hned, ale postupnou vytrvalou a poctivou prací. Dnes je majitelem společnosti Advantage Cars, která se zabývá prodejem a servisem luxusních vozidel. „Klientům nabízíme kvalitu,“ říká Milan Vopička.

 

Co pro vás bylo impulsem k tomu, abyste se pustil do vlastního podnikání?

V mém případě se nejednalo o to, že bych si jednou řekl chci podnikat a teď začnu. Cesta k podnikání se vyvíjela postupně. Když mi bylo asi 12 let, začal jsem opravovat motorky. V 18 letech auta. To bylo v době, kdy jsem jezdil po turnajích po celém světě. Když se mi na turnaji nezadařilo, musel jsem čekat na začátek dalšího turnaje a měl jsem dost volného času. Chodil jsem po autosalonech a autobazarech a díval se po autech.

Jednoho dne jsem si takto vyhlédl nabourané BMW, které jsem si přivezl a na chatě u táty v garáži vlastnoručně opravil do perfektního stavu. Po čtyřech měsících bylo auto jako nové. Za rok jsem si vyhlédl další auto a to stejné opakoval. Brzy si toho všimli kamarádi z tenisu, kteří za mnou chodili, zda bych jim mohl nějaké auto za podobných podmínek také obstarat. Na nové totiž neměli peníze. A já postupně sehnal jedno pro jednoho kamaráda, pak pro dalšího kamaráda a brzy jsem zjistil, že mi tato činnost generuje i nějaké peníze. A někdy v této době se vlastně zrodily začátky mého budoucího podnikání.

Měl jste k autům vztah odmala?

K motorům jsem měl vždy blízko. Ve dvanácti jsem dostal motorku a od té doby jsem se zabýval motory. Scházeli jsme se s kamarády u nás v garáži a zkoumáním jednoho motoru strávili klidně celé dny.

Byl jste tedy opravář-samouk.

Ano. Nikdy jsem se nevyučil automechanikem. Uměl jsem pouze to, co jsem se naučil v garáži sám nebo od táty. Kromě toho jsem se mohl opravám aut věnovat jen o víkendech, protože přes týden jsem chodil do školy a stále hrál tenis. Rodiče ale pro tuto moji zálibu žádné pochopení neměli. Chtěli, abych dělal něco jiného, mě to však bavilo. V této době jsem netušil, že bych se mohl auty někdy živit. Byl to pouze koníček, z něhož se plynule stalo podnikání.

Pomohly vám sportovní zkušenosti při zakládání firmy?

Říká se, že když člověk dělá nějaký sport na vrcholové úrovni, je mnohem silnější a odolnější. Já jsem trénoval čtyři pět hodin denně, naučil jsem se zatnout zuby a nevzdávat se. A také prohrávat. To je podle mě velká výhoda, protože když mi při podnikání něco nevyjde, což se občas stává, snažím se z toho ponaučit a jedu dál. Spousta lidí by to na mém místě neustála a složila by se, ale mě jen tak něco nezlomí . A to jsem se naučil, si myslím, právě na kurtech. Na tenise jednou prohrajete, podruhé vyhrajete, ale každý zápas se hraje od nuly a musí se do něj jít znova naplno.

Jak probíhala proměna z malé garáže na velkou firmu?

Nestalo se to hned, šlo to postupně. Začínal jsem před 22 lety u táty v garáži. Tam se vešlo jen jedno auto. Později jsem se proto přesunul k sousedovi ve vesnici do garáže, kam se vešla auta dvě. Po čase jsem se opět přestěhoval do většího prostoru a nakonec jsem se přesunul do vnitřní Prahy. Vždy, když jsem změnil působiště, byl to krok k lepšímu a firma se rozrůstala. Současné působiště je již naše sedmé.

Změnil se postupem času váš přístup k podnikání?

Nemyslím si, že bych se od začátku podnikání nějak výrazně změnil. Vždy jsem si zakládal na detailech. Na tom, že když ode mě odjede opravené auto, bude jako nové. To platí dodnes.

Přesunem do současného působiště se ale zcela změnila image firmy. Snažíme se náš byznys dělat na profesionální úrovni ve všech směrech. Jelikož jsme neměli nastavené žádné procesy, bylo vše velmi složité a bylo potřeba začít od začátku. Dříve jsem si všechny faktury a papíry připravoval sám doma, auta jsem předával u benzinové pumpy nebo u McDonalda. Tyto doby jsou již naštěstí pryč.

 

Co vše dnes děláte?

Klient od nás koupí auto a tím to všechno teprve začíná. My se postaráme o jeho financování, pojištění i kompletní servis. Zajistíme přezouvání kol, výměnu oleje, veškeré opravy, zapůjčení zdarma náhradního vozu, a řešíme dokonce i pojistné události. Jde o to, aby všechny starosti s vozem šly za námi a náš klient nemusel vůbec nic řešit. Cílem našeho úsilí je, aby auto pro zákazníka nebyla starost, ale pouze čistá radost.

Dokázal jste si na začátku představit, kam až to dotáhnete?

Na začátku jsem žádné ambice neměl, všechno to šlo opravdu postupně. Nejprve jsem prodal jedno auto ročně, pak dvě, tři, dneska třeba i pět set. Nikdy jsem ale dopředu neplánoval další rozvoj firmy. Tak jsem nikdy neuvažoval. Byl to vlastně všechno automatický vývoj.

Začínal jste opravami motorek. Co vy a motorky dnes?

Motorky nemám rád, nejezdím na nich. Kdysi jsem sice jezdíval, ale pouze po lesích, nikdy ne po silnici. Tím, že jsem hrál profesionálně tenis, se rodiče báli, abych se na motorce nezranil, proto mi zakazovali na nich jezdit.

Jaký vůz je váš nejoblíbenější?

Nejraději mám Ferrari. Ale také stará auta, která jsou v poslední době v módě, začal jsem je dokonce sbírat. Kromě toho – staré vozy mohou být i dobrou investicí, pokud si vyberete správný vůz, každý měsíc získá na hodnotě. Kdo dobře vytipuje nákupy, je schopen na tom vydělávat peníze. Auta, která stála před třemi roky milion, v této chvíli stojí třeba tři.

Jaké máte další zájmy kromě aut? Hrajete ještě tenis?

Občas hraji tenis a také golf. Hodně času ale trávím v práci, a koníčky šly bohužel stranou. Nesmím zapomenout na rodinu, s kterou se snažím trávit volný čas hlavně o víkendech. Také pořádáme každé tři týdny různé společenské nebo sportovní akce pro klienty, kterých se také zúčastňuji. Mohl bych tedy říci, že mezi koníčky nyní patří i společenský život.

Jaký máte vztah k realitám? Investujete do nich?

Vždy jsem všechny peníze, které jsem vydělal, vložil zpátky do firmy. Někdy i bezmyšlenkovitě. To znamená, že nemám možnost investovat do realit ani do čehokoliv dalšího, i když zde vidím mnoho příležitostí. Firma se neustále rozvíjí, a to mě baví. Třeba současná budova, kde sídlíme, je z 90 procent postavena a vybavena podle našich nápadů.

Podléhají vozy také módním trendům?

Každý rok vznikají nové modely a většina lidí chce právě ten nový model, ale módní trendy ve vozech moc nejsou. Je to závislé také na tom, kolik má kdo peněz a jaké auto si může dovolit. Možná se dá říci, že módní jsou nyní veterány, ale aby byly módní barvy, materiály, značky, to ne.

 

 

Milan Vopička

Motory ho uchvátily už v dětství. Již ve 12 letech začal opravovat motorky, v 18 se pustil i do aut. Automechanikem se však nikdy nevyučil. Hrál profesionálně tenis. Vedle toho se věnoval svému koníčku, který se postupně rozrůstal. Po ukončení profesionální tenisové kariéry se pustil do podnikání. Jeho obchodní filozofií je – všechny vydělané peníze znovu investovat do firmy. Z malé garáže, ve které s opravami začínal, se postupně přesunul do Prahy, kde nechal postavit showroom Advantage Cars. Firma se zabývá prodejem a servisem luxusních vozů a klientům nabízí kompletní servis. Ve volném čase stále hraje tenis a také golf.