MENU ZAVŘÍT
19. srpna 2019

Petr Hrdý: Zakládáme si na kvalitě

Když začaly před mnoha lety v České republice krachovat textilní továrny, musel se Petr Hrdý vydat pro látky za hranice. Tak začala dlouhá cesta společnosti, která dnes patří mezi českou špičku v šití oděvů na míru. „Spokojenost klientů je pro nás hodně důležitá, je naším nejlepším marketingovým nástrojem,“ říká Petr Hrdý, jeden z majitelů značky Peter James Proud, jejíž showroom můžete navštívit v pražské Dlouhé ulici.

 

Působíte v oblasti reklamního textilu, jak jste dostali k zakázkovému šití?

Začínali jsme před 17 lety s reklamním textilem a mimo jiné jsme na požadavek určitých klientů začali šít i košile na míru. Protože postupem času české textilní fabriky, odkud jsme brali látky, začaly krachovat, museli jsme pro ně jezdit do zahraničí. Tam samozřejmě byly krásné látky a kvalitní, ale drahé. Což se pro náš byznys nehodilo.

I tak jsme ale zakoupili několik druhů látek, spíše pro vlastní účely, protože jsme nemohli v Čechách sehnat pěknou košili. Z těchto látek jsem si nechal po sebe ušít dvě tři košile. Pak mě někdo potkal a košile se mu líbila, říkal jsem, že to jsme si vyrobili sami. A můj známý, že by chtěl taky. A takhle to vlastně začalo. Pak se to začalo postupně nabalovat. Dneska šijeme košile na míru už 15 let. Obchod v Dlouhé ulici máme už třetím rokem, to byl další krok v budování značky a servisu pro klienty.

Říkal jste, že jste začínal s reklamním textilem. K tomu jste se dostal jak?

Moje manželka měla firmu, zabývala se dodáváním textilního vybavení do hotelů a restaurací. Postupně se sortiment rozrostl i na dodávání oblečení do gastronomických podniků, třeba pro číšníky a pro barmany. Když jednoho dne odešla na mateřskou, společnost jsem vlastně zdědil. Dnes tento byznys stále provozujeme, ale už jen okrajově. Dvě hlavní větve našeho podniku jsou reklamní textil a zakázkové šití na míru pod brandem Peter James Proud.

Co pro vás bylo v začátcích nejtěžší?

Pro mě byl zásadní krok to, že jsem do té doby byl vždy zaměstnanec a  tímto krokem jsem se stal sám sobě zaměstnancem. Ale nejtěžší bylo asi to přesvědčit lidi ve výrobě, že ta kvalita, kterou po nich chci, je jiná, než kterou dosud produkovali. Švadlena jako taková je obor, který dnes úplně nefrčí, takže mladé švadleny nejsou. Textilní fabriky, jako je třeba OP Prostějov a podobné, které se postupně rozpadly, jely většinou pásovou výrobu v nějaké kvalitě. Ale přece jenom, když si necháte ušít košili na míru, tak očekáváte, že kvalita bude někde jinde, než je běžné. Že se bude nad konfekcí vyjímat. Poměrně dost času tedy zabralo dostat produkt po kvalitativní stránce na vyšší úroveň.

Kolik košil dnes produkujete?

Dílnu máme stále na Moravě. Působí v ní sedm švadlen a ty jsou schopné ušít průměrně 300 košil měsíčně.

Jaká je čekací doba?

Standardní dodací termín máme 20 pracovních dní a umíme i expres dodání, které je do sedmi dnů. Většinu látek máme skladem. Je to asi dva tisíce látek. Ale od každé látky máme maximálně na tři košile, ne víc. Takže není problém, že by zákazník čekal déle. Ale většinou, když zákazník takto chvátá a potřebujeme košili mimořádně rychle, jedná se tak v 80 procentech případů o svatbu. Což znamená potřebu bílé košile, a to není nijak složité zařídit. Asi tak čtyřikrát do roka skladové zásoby doplňujeme.

Odkud berete látky?

Jezdíme do Itálie, Švýcarska a Rakouska. Máme i jednoho dodavatele v Čechách. Zůstal tady jeden výrobce, který dělá opravdu kvalitní košilové látky. A občas si necháme udělat i látky vlastní. Zkoušeli jsme například poměrně trendové látky s potiskem. Necháváme občas dělat limitované série vlastních designů látek, které si sami vymýšlíme. Většinou tak 10 metrů, což vystačí na čtyři až pět košil. A to jsou pak jediné košile na světě v tomto designu. Už se nám i stalo, že jsme vymysleli látku, ušili košili, tu jsme dali na Facebook a během jediného dne byly vyprodané všechny košile z této látky. 

Kdy vás napadlo, že si otevřete showroom?

Nápad otevřít si showroom vznikl relativně záhy poté, co jsme s tímto byznysem začali. Ale trvalo dlouho, než jsme se k němu dopracovali. Chtěli jsme, aby už značka měla něco za sebou. Dlouho jsme také hledali to správné místo. Dneska máme otevřeno skoro tři roky, ale myšlenka showroomu vznikla někdy před šesti lety, možná i déle.

 

 

Podobu showroomu jste si vymysleli sami?

Spolupracovali jsme s bytovým architektem, který nám pomáhal, ale jinak jsme si vše vymýšleli sami. Hlavně i styl, ve kterém je to vymyšlené, to byla naše idea.

Co pro vás bylo nejdůležitější?

Hlavně to, aby se tady cítili dobře klienti. Proto jim nabízíme také kávu, prosecco, máme tu kvalitní destiláty.

Jak se k vám zákazníci dostali předtím, že jste měli showroom?

Navštěvovali jsme zákazníky doma, v kanceláři, jak to komu vyhovovalo. Tento servis ale poskytujeme neustále, pokud to někomu vyhovuje, rádi k zákazníkovi přijedeme. Nyní k této službě máme navíc i showroom. Máme tu vždy několik košil ušitých pro případ, že někdo potřebuje košili opravdu rychle. A pak také tyto košile slouží jako inspirace.

Jak široký sortiment poskytujete?

Dnes je v naší nabídce 30 typů různých límečků, 25 druhů manžet, spousta knoflíků a barevných nití. Nešijeme ovšem pouze košile, ale i další produkty, jsme schopni nabídnout kompletní servis. Šijeme spodní prádlo, ponožky, pyžama, noční košile, ale i obleky a kabáty, na zakázku šijeme i džíny.

Kdo jsou vaši klienti?

Má to několik aspektů. Košili na míru potřebuje někdo, kdo se nevejde do klasické konfekce, do které se ale nevejde téměř nikdo. Většina lidí potřebuje korekci, někdo drobnou, někdo větší. Další věcí je to, že někdo má specifický požadavek, což většinou bývá v případě, že zákazník vidí košili, která se mu líbí, ale není schopný ji někde sehnat. A jeden z dalších aspektů je ten, že zákazník chce mít něco unikátního, specifického, exkluzivního. Chce mít něco, co nikdo jiný nemá. To jsou asi základní myšlenkové směry našich klientů a někdy se samozřejmě prolínají.

Produkt zakázkového šití na míru je velmi specifický. Nové zákazníky získáváme na základě referencí – když o nás spokojený zákazník řekne dalším lidem. A to samozřejmě nějakou dobu trvalo, než nám klientela narostla. Základní marketingové nástroje v našem byznysu úplně nefungují. 

Jak hodně se v oboru zakázkového šití mění módní trendy?

Z větší části tvoří naši klientelu muži, kteří jsou konzervativnější. Pokud se budeme bavit o oblečení, jako je oblek, košile, kravata, tak tady se módní trendy prakticky nemění. Dneska se tedy nosí vše hodně vyštíhlené oproti době před 15 lety, kdy bylo běžné nosit oblek o jedno až dvě čísla větší. Dneska jsou módní malé límce, před pár lety se nosily límce vysoké. Ale když pojedete do Itálie do speciální prodejny košil, budou mít v nabídce límce velké i malé. Dnes je trend, že se nosí různé styly, které se mnohdy i kombinují. Kromě toho, že se nosí vše vyštíhlené a oblíbené jsou potisky, tak žádný výrazný módní trend nepozoruji. Na otázku, co se dnes nosí, odpovídáme, že cokoliv. Důležité je, aby se v tom člověk cítil dobře. Kromě toho, že spousta lidí nemá konfekční velikost, tak pracujeme s aspekty, které jim pomáhají, aby se v tom cítili dobře. Vybíráme tvar límce, který se jim hodí k postavě a k obličeji. I když se nosí malé límce, tak pokud někomu nesluší, tak ho do něj nebudeme oblékat. 

Jaké máte nejbližší plány? Přemýšlíte o otevření dalšího butiku?

Další butik zatím neplánujeme. Od okamžiku, kdy jsme otevřeli náš showroom, ale přemýšlíme o expanzi do zahraničí. Tím, že sídlíme v Dlouhé ulici, chodí k nám i cizinci. Dokonce nám Angličané říkají, že bychom měli otevřít pobočku v Londýně. Přitom si troufám tvrdit, že zrovna Londýn je Mekka šití košil na míru. Ale i tak to vypadá, že bychom tam uspěli. O expanzi do zahraničí tedy uvažujeme, ale nebude to v dohledné době. Tím nejbližším krokem je, že chceme nabízet i pánské oblekové boty. Nebudeme je vyrábět sami, ale chceme je zařadit do sortimentu.

 

 

Rozhovor je převzat z časopisu RESIDENT ART