offers in other languages

MENU ZAVŘÍT
7. května 2019

Prodej bez provize - co se za tím doopravdy skrývá?

Když vám realitka slibuje prodej bez provize, tak to znamená, že ji provizi platí kupující. A to není nic jiného než, že:

 

1) Pracuje pro kupujícího

Hlavní zájem kupujícího je koupit za co nejnižší cenu. Prodávající pro změnu chce prodat za co nejvyšší cenu. Jenže, když realitka zastupuje kupujícího, musí se pro něho snažit vyjednat, co nejlepší cenu (rozumějte nejnižší cenu), a proto vás všemožnými argumenty bude tlačit ke slevě. Navíc se i v kupní smlouvě bude snažit vyjednat výhodné podmínky pro kupujícího, které ale mohou být nevýhodné pro vás. Žádný kupující si nenajme a nezaplatí realitní kancelář, aby mu pomohla draze a nevýhodně koupit. A pokud by se tak přeci jen chovala, kupující by ji odmítl zaplatit provizi. A pro vás přece “pracuje” zdarma. Proto to nikdy neudělá. Slib prodej bez provize a za maximální cenu je jen laciný trik, který má nalákat prodávající, kteří se na realitním trhu nevyznají. A ta největší zákeřnost je právě v tom, že vám realitka zatají, že pracuje pro kupujícího nebo vám dokonce i písemně potvrdí, že pro vás, jako prodávajícího bude pracovat, ale není a nemůže to být pravda. Bohužel je takové chování u nás legální, ačkoli na západě je to považováno za nelegální obchodní praktiku. Nebo si opravdu myslíte, že pro vás někdo bude pracovat zadarmo?

 

2) Nepracuje ani pro prodávajícího ani pro kupujícího

Jde ji jenom o to, aby prodávajícího a kupujícího spojila, uzavřela obchod a inkasovala provizi. Nemůžete tak v žádném případě očekávat, že makléř bude hájit vaše zájmy. Makléř by se dostal do konfliktu zájmu, a proto je to nesmysl. Stále ho platí kupující, a pokud od něho chce dostat provizi, tak se jen snaží prodávajícího a kupujícího spojit a jde cestou nejmenšího odporu a kompromisů. To vylučuje, že získáte z prodeje maximum. Makléřům, kteří takto pracují, bohužel je jich většina o nějakém zastupování té strany, která je platí, moc nejde. Představuje to totiž více práce, náročnější obchodní jednání a někdy i delší prodej (tedy i delší dobu čekání na provizi). Naprosto běžně se stává, že přijde kupec a řekne makléři například “Když mi vyjednáte slevu 100 tisíc, tak byt koupím.” Makléř se pak často snaží prodávajícího ke slevě přemluvit, aby obchod, co nejdříve uzavřel a vůbec neřeší, že by se nemovitost mohla prodat třeba za týden i bez slevy. Proč by se víc snažil, vždyť ho přece neplatíte, ale kupující.

 

Nabízet prodávajícím služby zdarma a k tomu slibovat dosažení maximální prodejní ceny je jeden z nejzákeřnějších způsobů, jak získávat prodávající klienty.

S realitkou můžete prodat bez provize, anebo prodat za co nejvyšší cenu, nikdy ne obojí. Na seznamu neseriózních obchodních praktik tuto řadím na 1. místo.

 

Jak pracujeme my v Alfě

Realitní makléři v Alfě svou provizi neskrývají. Makléři hájí zájmy toho, kdo si ho najal a kdo ho platí. To, že za naše služby zaplatíte (jsme placeni pouze, pokud dojde k uskutečnění transakce), to pro nás představuje závazek. Závazek udělat maximum proto, abychom vaši nemovitost prodali pro vás, za co nejvýhodnějších podmínek a po celou dobu hájili vaše zájmy. Veškerý zisk ze získání vyšší ceny připadne vám, prodávajícím. Nám zůstane jen provize, kterou si na začátku spolupráce sjednáme. Budete znát její výši a veškeré služby, které obsahuje. Vše je transparentně a férově nastaveno. Je to pro nás sice složitější cesta získávání zakázek, ale věříme, že náš postup je vůči klientům poctivější. Výsledkem našeho úsilí ve většině případů je, že vám i po odečtení naší provize zůstane více peněz, než kdybyste prodávali s realitkou, jejíž služby jsou “Zdarma”.

Věříme, že ať makléř zastupuje kteroukoli stranu, vždy se musí chovat ke všem účastníkům transakce korektně a obě strany by z obchodu měly mít prospěch. Makléř, který zastupuje jednu stranu, nesmí svého postavení zneužívat klamavým způsobem vůči protistraně. Makléř by vždy měl účastníkům transakce sdělit koho zastupuje.

 

 

Proč je prodej bez provize nejvýhodnější pro realitní kancelář?

Proč by se klient měl takovým nabídkám obloukem vyhnout?

To vše se dozvíte v pokračování článku již příští týden!

 

 

Tým RE/MAX Alfa

nejlepší kancelář sítě RE/MAX měsíce března