MENU ZAVŘÍT
11. května 2019

Víkendové bydlení i investice

Každé páteční odpoledne dálnice polykají tisíce aut a vyplivují je na silničky vedoucí kouskem přírody. Vytoužené volno na čerstvém vzduchu v druhém domově, to je víkendový folklór tisíců Čechů. Někteří toho využívají a chalupu kupují ne pro vlastní potřeby, ale na investici.

Chata je skvělou investicí

Pronajímání chat je tak novým životním impulzem pro chalupaření. „Často začnou lidé chatu pronajímat nejprve přátelům, následně přátelům přátel. A teprve s rostoucí poptávkou i cizím lidem,“ popisuje investiční poradce Vít Šafář. Typičtí zákazníci jsou lidé, kteří svůj rozpočet nechtějí zatěžovat koupí chalupy a rádi navštěvují různá místa. „V posledních letech začali někteří lidé dávat přednost dovolené v Česku před zahraničím, protože se bojí,“ všímá si Šafář. Je to důsledek teroristických útoků v prázdninových destinacích. Mladí lidé podle jeho zkušeností volí pronájem chat a chalup, protože si koupi vlastní nemohou dovolit. Jsou například zatíženi hypotékou na byt či dům.

Tomu, kdo zvažuje nákup víkendového bydlení, radí následující: „Je dobré nějakou dobu sledovat vývoj cen. Obvykle bývají ceny na jaře vyšší a po konci hlavní sezony naopak nižší, a to zejména před koncem roku.“

Pokud nemáte dostatek vlastních prostředků, je možné využít i hypoteční úvěr. „Případné splátky úvěru a další náklady spojené s provozem nemovitosti je potřeba zahrnout do vašeho investičního plánu. Dále je potřeba nezapomínat na daně z pronájmu a z nemovitosti,“ dodává investiční poradce.  

Čím vyšší vytíženosti vaší nemovitosti dosáhnete, tím vyšší bude i návratnost vaší investice. Nesmírně důležitá je lokalita. Mezi dlouhodobě nejpopulárnější regiony patří například Krkonoše, Šumava nebo Beskydy. Velký vliv má samozřejmě sezonnost. „Proto je potřeba vhodně nastavit ceník a snažit se využít i méně atraktivní období v roce, což je obvykle jaro a podzim,“ přidává další rady Vít Šafář.

Komfort je žádaný

Vzhledem k tomu, jak široká je nabídka chat a chalup k pronájmu, majitelé se musí snažit něčím zaujmout. Pokud tedy člověk nevlastní chatu na nějakém extra exkluzivním místě, musí „jít s dobou“ a vyslyšet požadavky klientů. „Jezdíme s partou každoročně na podzim na prodloužený víkend. Vzhledem k tomu, že je to již mimo sezonu, nemáme problém sehnat chatu v požadované lokalitě. Čím jsme starší, tím máme vyšší požadavky. Jednou při předávání chaty zpět majitelce, se nás paní ptala, jak jsme byli spokojeni a co bychom přivítali. Říkali jsme, úžasná je sauna, ale že by to chtělo i myčku. Ona pokývala, a že ji jde tedy koupit. Za týden jsem koukala na web a myčka už tam byla. Nečekala jsem, že bude reagovat takhle rychle,“ popisuje svou zkušenost Šárka Nováková.

Specifickou skupinou jsou víkendové nemovitosti stavěné cíleně pro nejbohatší klientelu. Stavební boom zažívají už několik let hlavně lyžařská střediska. Jako houby po dešti v nich rostou apartmánové domy, v nichž se byty prodávají za milionové částky. A zájem je stále. Jinak by nevznikaly další komplexy i v ostatních horských střediscích. V nově dokončených řadových domcích a apartmánech v Loučné pod Klínovcem zbývá v nabídce jediný volný apartmán, přičemž ceny se opět pohybovaly v řádech milionů korun.

 

Článek je převzatý z časopisu Resident ART

redakčně kráceno